Mindenkinek pam-pam..Pamkutya?
Egy jóbarátunk hívta fel a figyelmet erre az érdekes egybeesésre: két videóklip is pénteken, június 5-én jelent meg a Youtube-on és vált ott egy hétvége alatt sikeressé, pedig egészen más hajtóerő indította el őket. Viszont más úton, más módon kerültek oda, és ez számunkra nagyon tanulságos. A fenti képből kiderült már sokaknak, hogy egy népszerű paródia csapatról, a Pamkutyáról és a Pixa & Kis Grófo projektről van szó.
Szőnyegbombázás vagy a közösségi erő a nyerő?
Attól, hogy a Youtube-ra feltöltünk egy videót vagy klipet, zenészként lehet, hogy befejeztük a munkánkat, de marketing/népszerűsítés szempontjából korai hátradőlni. Ilyenkor jöhetnek a PR cikkek, interjúk, bemutatók, és természetesen a közösségi marketing. Ha minden jól időzített, az első napokban óriási nézettséget lehet generálni.
Mindenkinek pam-pam
A Bulibáró című klip profin lett promotálva, június 5-én pénteken reggel 7-kor a Petőfi rádióban durrogott a bulizenébe injektált romahangulat, ami a Petőfi facebook oldalán nagy nemtetszést is váltott ki, de szinte biztos, hogy ez is a marketing része voltt. Tompítani próbálták egy kis önkritikával, bulibáró és mulatási számlálóval, de azért ettől nem lettek szerethetőbbek. A számlálónak ugye nincs ízlése. Ez után már a vezető hazai híroldalak olyan engedelmességgel pakolták ki a klipet, mintha éppen a Nemzeti Konzultáció része lenne a klip. Még pénteken körbejárt az Index.hu-túl a 444-en, Hvg-n, és minden kisebb híroldalon is, szőnyegbombázásként lepte el a magyar netet a pam-pam, így tényleg mindenkinek pampam lett hétvégére, pörgött a youtube számlálója. Meg gondolom a pénz is, amit ráköltöttek erre a kampányra. Végletekig leegyszerűsítve, ez egy klasszikus médiakampány volt, új elemekkel. Pixáék klipje teaserrel, erőteljes sajtójelenléttel indult pénteken. Többek között Fluor Tomi rajongótábora is be lett vonva a dologba (igaz, csak óvatosan, Instagramon promózta), Pixát is rengetegen követik, Kis Grófó pedig - nézettséget tekintve mindenképp - garancia arra, hogy nagy sikere legyen a klipnek. Erre csak hab a tortán, hogy előre lenyilatkozták, ez a nyár zenéje.
Pam-pam, Pamkutya
"A Pamkutya a 2010-es évek Irigy Hónaljmirigye, vagy talán még annál is jobb...Legújabb számukban a Fluor és Diaz kettőséből összeállt WellHello-t parodizálják" - írja a Szeretlek Magyarország, és a "nagy sajtóban" nyoma sincs a klipről szóló híradásnak (kivéve Hír24). Maradt a viccoldalak és közösségi média. Pamkutya egyfajta kult előadóvá nőtte ki magát, aki azért a fenti számokon túl "kicsit" több rejtett erővel rendelkezik: 217ezres feliratkozószámmal Youtube-on. Ahogy egy Star Network interjúban is elmondták, ritkán készítenek klipeket, mert sok idő szükséges az ötlethez és kb. nulla forintból készülnek. Az ügynökséggel is sikerült pár szót váltani, és Farkas Dániel a Star Network youtube szakértője elmondta, hogy "fizetett reklám nincs a kampányban és nem is lesz, a közösség ereje dönt majd, hogy melyik ér el nagyobb sikereket". Viszont az biztosan sokat segít Pamkutyáéknak, hogy a Star Network MCN már digitális zenei jogkezeléssel is foglalkozik, amelynek fontos pillére a YouTube-os zenei jogkezelés, amit Star Network Music néven végeznek - így például nem futhatnak bele olyan bakiba, hogy a paródia zenéjüket letiltja a Youtube...
Nézzük, a pénzgép vagy a közösségi szeretet működik-e jobban! A nyilvános adatokat összegyűjtöttük, és próbáljuk értelmezni is.
A két klip fiatal kora és nagy nézettsége egy szűkebb vizsgálati teret ad, és talán picit jobban láéthatjuk terjedésük okát - persze csak amennyire a lehetőségeink engedik, hiszen egyik youtube csatornához sincs adminisztrátori hozzáférésünk, nem látjuk, hogy mennyit költöttek a kampányaikra, szóval nem látjuk "belülről" a számokat, csak a hatásukat.
YOUTUBE nézettség
• Pixa vs. Kis Grófo - Bulibáró: 730.189 megtekintés, 5178 like/2810 dislike
• Pamkutya - Rakpart paródia: 624.075 megtekintés, 19030 like/205 dislike
Pixa és Kis Grófo klipje sokkal megosztóbb, mert a like/dislike arány nagyságrendileg azonos, míg Pamkutyáék felé a szeretetet a sok like jól mutatja. A klipek a Youtube trends Dashboardon és ebből következően a "Most népszerű Magyarországon" csatornán elsők lettek, vagyis trending videókká váltak, gyakran ajánlja őket a nézőknek a youtube rendszere, nézettségük növekedése pár napig erőteljes marad.
Youtube keresések
A bulibáró a piros tűimpulzus a grafikonon. Az "eddig nem létező" kifejezés láthatóan keresetté vált a promóciós kampány hatására, sokan kerestek rá youtube-on. Pamkutya klipjét kicsit nehezebb egy szóval megkeresni, vagy saját nevükkel vagy a Wellhelloval, esetleg a rakpart szóval. Ezekre látszik is, hogy építettek a paródiaklip szerzői, hiszen a klip címében is benne van a Wellhello és a rakpart, így könnyen bekerülhet ajánlatba találati oldalakra, stb. Pamkutya befogta a Wellhello népszerűségének szelét, és szépen vitorlázgat vele.
A két videóklip statisztikáiból is érdekes tanulságok vonhatók le(a számok jún.8. hétfőiek). Pamkutya nagyobb közösséget épített ki a Youtube-on, ahová bedobva egy új klipet, magabiztosan hozta a nagy nézettséget, hírmédia mellőzése ide vagy oda. Ráadásul őt egy profi Youtube ügynökség is segíti, ami nem mellékes. Ezeknek köszönhetően könnyebben bekerül klipjük a videók melletti ajánlósávba, vagy a nyitóoldalon levő ajánlott videók közé, bevonódási hatásfoka is sokkal magasabb, mint a Bulibáró klip számai.
A Youtube platform minden előnyét kihasználva, professzionális indulása volt Pamkutyának. Az online közösség emelte őket fel, és nem is hagyta el.
FACEBOOK támogatottság
Mennyire tudta segíteni a nézettséget a klipek szerzőinek facebook oldala?
- Pamkutya Facebook oldalának rajongói: 180.355
- Pixa FB rajongók+Kis Grófo rajongók: 23.779+42.243=66.022
Pamkutya a nyerő itt is, erős és aktív rajongói tábora van, ami segíti a videóklip gyors terjedését.
Összefoglalás
Pixa vs Kis Grófo klipje pár százezerrel vezet, és a nézettségi sebességet tekintve (7.489 óránként, szemben Pamkutya 5.834-vel) az előnyét biztosan megőrzi, legalábbis ebben a kampányidőszakban. Működik a pénzgép, és biztosan sok fellépést, nagy bevételeket, hosszútávon pedig ismertséget hoz olyanok között is, akik eddig nem ismerték őket (ahogy erre utalt is Pixa a Petőfi Live videójában, hogy ez szándéka volt).
Pamkutya a szőnyegbombázás helyett a közösségi oldalakon, viccblogokon keresztül szivárog be a köztudatba, de nézettségben felveszi a versenyt Pixáékkal, és a lényeg, hogy biztosan sokkal kisebb költséggel ért el közel akkora nézettséget az első napokban, köszönhetően óriási Youtube és Facebook rajongói számának és a a Youtube professzionális kihasználásának. Videó marketing szempontból ők a nyerők, drukkolunk nekik a továbbiakban is!
Ja, ha még nem ugrott volna be a "mindenkinek pam-pam"(Pixa klipjének legjobb dumája ugyais nem a bulibáró!), akkor nézd meg ezt 13:30-tól:
UPDATE
Páran felhívták a figyelmemet, hogy a két videóklipet mint tartalmat is bele kéne vonnom a klipek sikerességének vizsgálatába - és igazuk van. Ha a dal önmagában elég aktuális, találó, kimond valamit egy témával kapcsolatban, amit eddig nem tudtunk megfogalmazni, akkor kevésbé profi kampány is elég ahhoz, hogy befusson. Szóval igen, ahogy egy ilyen kritika megfogalmazta a Pixa dallal kapcsolatban, "a középosztály imádja a giccseket, ez meg erősen az", vagyis a tartalom erejét nem vettem számításba, csak mint egy bármilyen videós anyag promótálásának kérdését boncolgattam. A fentiek ezzel a pontosítással együtt érvényesek, és a véleményem ezekkel együtt értendő.