Magyar Youtube siker - VamosArt, a "cyber remete"

vamosart_rubik_cube.gifA rajztanár, aki Dancsó Pétert is "lenyomja", és valószínűleg többet keres a Youtube-al, mint Fluor Tomi. Vámos Sándor, alias VamosArt festő, tanár és karikaturista videóival minden nap százezrekben kelti fel a rajzolás és festés iránti vágyat.

Ha csak nagyon röviden kellene Sándor tudását bemutatni, akkor elég ezt a videót megnézni, erre képes ő:


3D-s Loch Nessi szörny Vámos Sándor prezentációjában, különleges, ún. anamorfikus technikával.

 

2012 októberében indította el Youtube csatornáját, állítása szerint nem túl sok sikerrel, mára pedig még a legismertebb magyar Vloggert, Dancsó Pétert is megelőzte. Hazánk harmadik legtöbb feliratkozóval rendelkező Youtuberje nem rappel, énekel, vagy vicceskedik, mégis az egyik legsikeresebb csatornával rendelkezik. Videós „rajzóráiban” hírességek élethű portréi mellett különböző állatok, rajzfilmfigurák, testrészek láthatók, de a legnagyobb nézettséget ún. anamorfikus rajzaival éri el.

Interjúnk első részében megkértük Sándort, meséljen egy picit arról, miért kezdett Youtube-ozni, mi volt a célja és milyen állomásai voltak sikerének. 

vamos_laszlo_vamosart_poendrawing_youtube.jpgHogy kezdődött nálam a videózás? Középiskolás tanárként a vizuális kultúra tantárgyait tanítottam rajz tagozatos diákoknak. Tanítottam a művészi rajz, a szerkesztő-, és ábrázoló geometria, valamint a művészettörténet tantárgyakat.

Nagy lehetőséget láttam a tantárgyaim tanításánál az oktató videókban, ezért eleinte művészettörténettel foglalkozó videókat készítettem, hogy otthon is nézegethessék a műalkotásokat a diákjaim, ne csak a tanórán. Feldolgoztam szerkesztéseket videón és festőtechnikákkal foglalkozó filmeket. Sok más alkotó YouTube videóit is használtam az óráimon. A várpalotai Thuri György Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola és a pápai Református Kollégium Gimnáziuma és Művészeti Szakközépiskolája adott teret tanári munkámnak.

Miért lettem „cyber remete”?

2013-ban egy rendkívül ritka immunbetegséget diagnosztizáltak nálam. Életveszélyben is voltam, de nagy szerencsémre Dr. Berki Csaba és Dr. Kiss Csaba György orvosok megmentették az életemet. A lényeg, hogy azóta nem ajánlatos közösségbe mennem, és ez meghatározta a további pályafutásomat is. 35 év tanítás után vállalkozó lettem. Jelenleg jól vagyok, nem nagyon látszik rajtam a betegség, és óvatosan kimozdulhatok. Mindezek miatt tulajdonképpen "cyber remete" lettem, mindent az interneten intézek. 

A VamosArt legnépszerűbb videói, különböző kategóriákban.

 

Köszönöm a bemutatkozásod. Ha jól értem, oktatási célból regisztráltál a Youtube-on és kezdted feltölteni az első videókat. Mi motivál most, hogy már nem oktatsz?

Szeretem a rajzolás közben felszabaduló adrenalin hatását. Nagy öröm, feszültség és felszabaduló boldogság számomra az alkotás. Előtte persze megpróbálom előkészíteni, megtervezni, felkészülni a "nagy eseményre". És legalább ekkora boldogságot okoz nekem, amikor kedvező visszajelzést kapok.

Mivel foglalkozol a hétköznapi életben, amikor épp nem videózol? 

Az anamorfikus ábrázolást oktató „tankönyvet” írok, amit szeretnék az idén befejezni. Az anamorfózisok olyan torzított képeket jelentenek, amelyek csak egy különös nézőpontból, vagy egy rájuk helyezett tükörtárgy segítségével válnak újra láthatóvá. (Forrás:Wikipedia).

Nagyon sok kérést kaptam arra vonatkozólag, hogy tanítsam meg lépésről lépésre az anamorfikus ábrázolást. Ezen kívül szeretnék vagy kétszáz rajzot is készíteni, ami magyarázza a 3D-s rajzolás rejtelmeit. A rajzok nagy része először a könyvben fog megjelenni, azután videók is felkerülnek majd róluk. Igyekszem közben a csatornámra is készíteni a videókat.

Poendrawing a csatornád userneve, tényleg csak poénból indítottad?

Annak idején jónak tűnt ez az elnevezés, de a rajzoknak van poénja. 1981 óta rajzolok, sok ezer karikatúrám van már és ezek természetesen poénosak. De úgy gondolom, hogy az anamorfikus rajzoknak is van poénja, amikor kiugranak a rajzlap síkjából a figurák. A karikatúrától a freskófestésig sok mindenre gondoltam és gondolok a csatornám kapcsán.

Melyik volt az első nagy sikert elért videód?

Szerintem a lebegő Rubik kocka.

A 100 ezer feliratkozót 2014 májusában érted el a VamosArt csatornával. Igazából mikor érezted először, hogy bejött a "Youtube-ozás" neked?

Úgy 2013 decemberében. Nem hirtelen jött a siker, hanem inkább hétről hétre nézték egyre többen a videókat. Nem hullámzik nagyon a nézettség, hanem stabil és növekvő tendenciájú. 

Szeretem a rajzolás közben felszabaduló adrenalin hatását. Nagy öröm, feszültség és felszabaduló boldogság számomra az alkotás. Előtte persze megpróbálom előkészíteni, megtervezni, felkészülni a "nagy eseményre". És legalább ekkora boldogságot okoz nekem, amikor kedvező visszajelzést kapok.

- - - - -
Youtube hírek, tippek és jótanácsok Facebook oldalunkon >
- - - - -

 

Hogyan ért el téged a „Youtube siker”? Tudatosan dolgoztál rajta, vagy csak felkapta az internet egy-egy videódat, és inkább a véletlennek köszönhető a siker? 

Másnál láttam már olyat, hogy egy videó nézettsége hirtelen az egekbe szökött. Nálam inkább lassú folyamat volt a nézettség növekedése. Semmi hirtelen változás nem történt a csatorna életében. Szerettem volna olyan rajzos vagy más, az illúzióval foglalkozó videókat készíteni, amit sokan néznek és sikeresek. Ez eleinte nem nagyon ment. Szóval összetett, tudatos is véletlen is… egy folyamat. AZ ÚT MAGA A CÉL! Nagyon nehéz, és valószínűleg csak rövid ideig lehet valaki a legjobb egy területen. És ha úgy érzi valaki, hogy a legjobb, akkor úgy kell dolgozni, hogy van legalább 5 ember, aki még nála is jobb.

Nem gondolom magam a legjobb rajzolónak, mert az biztosan valaki más. Nem a legjobb rajzoló youtube videóit nézik a legtöbben. Az emberek a leglátványosabbat, és a legizgalmasabban elkészített rajzokat szeretik, ezért az én sikerem is összetett, nem csupán a szép rajzoknak szól. A NÉZŐ dönt!

Hadd ajánljak egy pályatársamat! Marcello Barenghi művei szebbek mint egy fotó, nagyon szeretem a munkáit.

Marcello Barenghi egyik legszebb rajza

Sok dolognak kellett utánanézned, pl. Youtube csatorna trükköknek? Esetleg feltetted egy rajzos fórumra, közösségi oldalra a videóidat, és onnan jöttek a nézők?

Olvastam arról, hogy hogyan lehet valaki sikeres és sok okos dolgot tanácsol a YouTube is, ezeket ésszerű megfogadni. Például az első 10 másodperc nagyon lényeges, mert a mai néző hamar átklikkel máshová. Próbálkoztam kis összegekkel pl. Facebookon hirdetni, de nem láttam értelmét, viszont a videók kulcsszavainak kitöltésére nagyon figyelek.

A videóknál nagyon fontos az eredetiség. Sokan megpróbálnak utánozni valamit, de az csak akkor lehet sikeres, ha valami értéket hozzátesz az alkotója. Sokan szeretnék megfejteni a vírusvideók lélektanát. A reklámszakma a legjobb szakembereket foglalkoztatja, a matematikusoktól a pszichológusokig a törvényszerűségek kiderítésére, de még nem tudják a megoldást. 

Most éppen 352 ezer ember várja hétről hétre az új rajzaidról készült videókat. Több mint 200 videód összesen több mint 56 milliószor nézték meg. Nem "remeg a kezed" egy-egy új videó készítésekor és feltöltésekor? :)

Olyan szinten koncentrálok a munkámra, hogy ha hozzám szólnak, fel sem fogom. Most mondhatnám, hogy férfi vagyok és azok nagy többsége csak egy dologra képes figyelni:)  Valahogy egy másik szférába kerülök, és az időérzékemet is elveszítem. Sokszor kérdezik, hogy menny ideig tartott a rajz elkészítése, és én nem mindig tudok válaszolni. Soha nem mértem még pontosan. A rajzolásnál egy bohóc lazaságát egy agysebész szikét mozgató kezének pontosságával kombinálom, szóval a lehetetlent teszem lehetségessé, ha sikerül :)

vamosart_vs_fluortomi_nezettseg_youtube.jpgVamosArt nézettsége pár hete előzte meg Fluor Tomi videóit…valószínűleg nagyobb a bevétele is!

 

Mennyit dolgozol átlagosan egy-egy új videón? 

Napokig készítem elő, pár óra alatt megrajzolom és felveszem. Úgy fél nap, aztán a nyersanyagból elkészítem a vágott, szerkesztett videót. A végén pár óra az optimalizálás. Szóval átlag 3 nap egy videó elkészítése.

Napi 160-500 ezres nézettsége van a csatornádnak, havonta 5 millió körül. A Socialblade becslése szerint ez havi 1000-18000 dollár közötti bevételt jelent. Reális ez a becslés? Meg lehet élni egy ilyen nézettségű csatornával a Youtube-ozásból?

Nálam túloz a Socialblade becslése. Lényegesen közelebb van a jövedelmem az alsó határhoz, mint a felsőhöz. A kereset ingadozik. Ez egy reklámpiac, ezért a januári és az augusztusi hónapok a leggyengébbek, a november és december pedig erős hónapok. Megfigyeléseim szerint műfajok szerint is más a videósok jövedelme. Az is fontos lehet, hogy milyen területeken, országokban kedvelik a videókat, de nagyon összetett ez a rendszer. A kényszerű remete életmódomban nem sok választásom volt, ezért is készítek Youtube videókat és szerencsére bevételem is van belőle. Többnyire a virtuális világban élek, az itteni vírusok csak a gépemre veszélyesek, rám nem. Tervezem, hogy ezzel az életmóddal is felhagyok és utazni szeretnék. Igaz a ceruzát a filmfelvevőt és a laptopomat magammal vinném:)

vamosart_youtube_siker_feliratkozok_novekedese.jpgA VamosArt Youtube csatorna feliratkozóinak és nézettségének növekedése 2013-2015 között

 

Egy ilyen forgalmú videó csatorna már sok aprólékos munkát, optimalizálást igényel. Te menedzseled a csatornádat, vagy esetleg egy Multi Channel Networkre bíztad ezt?

Szerződésem van a Fullscreen csatornával. Próbálom követni a változásokat, de szerintem ebben amatőr vagyok. Meg vagyok velük elégedve, mert amíg nem voltam partnercéggel szerződésben, sokat zaklatott a Youtube jogi visszaélések miatt, aminek semmi köze nem volt a valósághoz. Például egy esetben egy rajzolt lóról kellett bizonyítanom fotóval, hogy az az én alkotásom. :)

Visszaéltek már esetleg egy videóddal? 

Sokszor feltöltik őket mások, de a YouTube-ra bízom a szankciókat.

Tehát a Fullscreentől nem kértél tartalmi védelmet, hogy ne lophassák a videóidat? Bárki feltölthetné újra, nem zavarna?

Egy időben zavart és sok csatornát szüntetett meg a YouTube miattam. Nincs olyan védelem, ami meg tudná gátolni egy videó lemásolását (Szerk.: viszont az ún. Content ID védelemmel már megakadályozható az, hogy a videót ha fel is tölti valaki egy másik csatornára, az ne maradjon ott, vagy ha mégis, hát a videó tulajdonosa kapjon a videó előtt levő hirdetések után pénzt).

Nem sokra megy a tolvaj, aki újra feltölti a lemásolt videót. Azt figyeltem meg, hogy nem sokat keresnek vele, ezért felhagynak a tevékenységgel a kalózok.

Követed a Youtube újdonságait, fejlesztéseit? Egy-egy fejlesztés a csatornádon is biztosan sokat dob, pl. kipróbáltad már a Youtube Cards funkciót

Óvatosan módosítok. Van egy mondás, amit követek: nyerő csapaton ne változtass! 

Van a Youtube csatornáddal egy célod, amit el szeretnél érni? Pl. 1 millió regisztráló vagy ilyesmi? 

Az elmúlt 3 hónapi nézettségi adatok alapján a világ legnézettebb rajzos csatornája az enyém. Ezt a napi látogatók száma alapján jelenthetem ki, ebben a három hónapban. Ezt a célt tűztem ki magam elé, és ezt elértem a VamosART videókkal.

A célom, hogy ezt az eredményt megtartsam. Úgy gondolom, hogy megtartani sokkal nehezebb lesz, mint ahogy elértem. Fantasztikus rajzos csatornákkal vetélkedek. Sokat tanulok tőlük is. Ezeket a csatornákat ajánlom Art Network címmel  a csatornám jobb oldali reklámsávjában. 

Ez egy nagyon pozitív gesztus! Mit ajánlanál annak, aki szeretne jól rajzolni és a rajzait hozzád hasonlóan youtube-ra szeretné felölteni?

Vincent van Gogh írta, hogy a tehetség nem más mint szakadatlan munka és folyamatosan megfeszített akarat. Nagyon hasznos dolog másolni, követni a jó példákat, hasonlót készíteni. Ez örömöt és sikerélményt adhat. A hegy tetejére azonban lépcsősor vezet. Az lényeges,hogy azt az utat élvezzük amin járunk és a cél az, hogy a saját hegyünk csúcsára jussunk. Aki megpróbál rögtön a hegy tetejére ugrani az csak egy dombon találja magát.
 

Köszönöm az interjút és sok sikert!

Én is köszönöm a beszélgetést. 

A legjobb rajzos Youtube csatornák

Vámos Sándor, alias Vamosart által ajánlott csatornákat összegyűjtöttük, így kedvére tanulhat rajzolást, festést, vagy csak gyönyörködhet a látszólag megközelíthetetlen profizmusban bárki kedvére.

markcrilley Marcello Barenghi Fine Art-Tips Heather Rooney
Proko TutoDraw Vladimir Volegov Nataly Pavlova
Luigi Mansi Tattoo PortraitPainter Pabst Gavin Fitzsimons Jonathan Harris

► VamosArt

 

 

Van olyan rajzos, festő, aki hiányzik, pedig legalább ilyen sikeres? Kommentelj, vagy küldj egy emailt és kitesszük a többiek közé.

youma_youtube_tippek.png

Van egy Youtube csatornád, remek rajzos videóid, de még nem fürdesz pénzben? :) E-mail: onlinevisuals_kukac_gmail.com vagy kérdezz ASK.fm-en!