Youtube kommentek - menjenek vagy maradjanak?

Bizonytalan vagy a Youtube csatornád kommentelésével kapcsolatban? Bekapcsolnád, mert az jó, de nem kellenek a trollok és spammerek? Akkor ezt érdemes elolvasnod!

Néha az élet hozza/aktualizálja a legjobb témákat. Szinte egyszerre jött szembe három hír is ezen a héten a Youtube kommentelésekkel kapcsolatban:

Most akkor jó vagy nem jó a Youtube komment?

Beugrik a vicc a rendőrrel, aki az autó indexét ellenőrzi: "Most jó...most nem jó...most jó...most nem jó". De nem érdemes tétovázni a kommentekkel kapcsolatban. Fogadjuk el az alap definíciót: általánosságban jó a kommentelés. Jó akkor, ha tudsz vele foglalkozni és tényleg közösségépítést végzel, nem pedig csak arra használod a Youtube-ot, hogy felrakd a videóid, aztán árgus szemekkel figyeld a nézettségi adatokat. Mert a nézettség a kommentektől is növekszik. Erre visszatérünk, de előtte vizsgáljuk meg az okokat!

Először is azt látni kell, hogy a három, egymást keresztező döntés három különböző okból történt.

  • John Oliver: szórakoztatás, és még több Youtube regisztráló. Egy humoristának a legjobb forrás a trollok beszólásai, hiszen saját műsorában úgy figurázza ki, ahogy akarja, ráadásul "házhoz jönnek" a jobbál jobb ötletek. Idő kérdése volt, hogy melyik szórakoztató műsor/talkshow fogja kihasználni az ebben rejlő humort.

  • A Ki Mit Tube szervezői döntésüket azzal magyarázták, hogy a Youtube felületén sokkal többen érik el a videóikat - persze, hiszen a nézettségük az egekben van, így a Youtube sokat az ajánlott videók közé tesz be - így a közösségi vitát is áthelyezték a kimittube.444.hu-ról a Youtube-ra. A naponta sok-sok videóval gyarapodó műsorfolyam belenyúlt a tutiba: a Youtube platform kifejezetten díjazza azt a csatornát, amelyiknek sok, gyakori tartalma van és nézettsége is magas, vagy erősen növekedő. Ilyenkor egy plusz automatikus csatornán, az legnépszerűbb videók, Magyarország csatornán kiemeli a videókat, ezzel egy nagy boostot adva a csatornának. 

  • PewDiePie pedig nem akarta spammer csatornává tenni a kommentmezőt videó alatt. „Megnéztem a kommenteket, és főleg spamek, önmagukat hirdető emberek, provokálók és olyanok vannak, akik ezekre a provokálásokra válaszolnak, nekem ezek semmit nem jelentenek. Nem érdekel. Nem akarom látni.

John Oliver nem törődik a hozzászólásokkal, hiszen jó humorforrás számára azok mellett, hogy a kommentelő erősíti videói relevanciáját, hiszen a több kommenttel ellátott videókat egy-egy kereséskor fontosabbnak tartja a youtube/google keresőmotorja(!). Ezért is engedélyezte többek között a Ki Mit Tube csapata is videói alatt a hozzászólásokat. A legérdekesebb, és a Youtube komment motorral kapcsolatosan legérzékenyebb kérdés PewDiePie döntése mögött van. Elmondása szerint „...próbáltam megoldást találni, reménykedtem, hogy jobb lesz, reméltem a YouTube kitalál valamit, de nem, úgyhogy elegem van.” - mondta. Döntéséről szóló videójában viszont fontosnak tartja a nézőkkel való kapcsolattartást, a Twittert és a Redditet ajánlja alternatívaként. Tehát ő sem akarja elveszteni közösségét, akiktől nagyon fontos visszajelzéseket kap, csak átterelte egy kevésbé trollmágnes platformra.

 

Youtube komment motor 2.0

A Youtube legutóbb 2013 végén újította kommentelési lehetőségeit abból  acélból, hogy helyrehozza a "világ legrosszabb kommentjeit". Azóta csak Google+ profillal lehet hozzászólni a videókhoz, ezzel tulajdonképpen a facebookhoz hasonlóan azt igyekeztek tudatosítani, hogy virtuális identitásunkhoz a rossz hozzászólásaink a Youtube-on is hozzátartoznak, gondoljuk meg hát kétszer is, mit szólunk és kinek.

Ez a rendszer ráadásul ismerőseink és érdeklődésünk szerint is sorrendezi a kommenteket: relevancia és nem időbeli sorrend szerint jeleníti meg. Mindezt annak reményében teszi, hogy a minőségi beszélgetések kapjanak helyet közvetlenül a videók alatt, és mindenféle támadó megjegyzés lecsússzon a kommentek végére. A videócsatornák emellett külön felületet kaptak a moderáláshoz is – írta a The Verge. A YouTube szerint a jó kommentek azok, amelyek vagy a videó készítőjétől érkeznek, vagy „népszerű személyiségektől” és a videót éppen néző Google+ barátaitól. Ide tartoznak azok a hozzászólások is, amelyek sok másikat generálnak, jelezve az életszerű vita jelenlétét.

A közösségi felület beállítási lehetőségei ennyiben nem merülnek ki. A tartalom előállítók ún. trágárszűrőt is létrehozhatnak úgy, hogy bizonyos kulcsszavakat tartalmazó hozzászólaásokat előre letiltsanak, de akár azt is beállíthatják, hogy egyes felhasználók kommentjei előnyösebb helyen jelenjenek meg

Nagyobb szabadság, több munka

A 2013 végi fejlesztésnek "köszönhetően" a kommentekbe külső linkek beszúrását is engedélyezi a Youtube, amely ugyan erősíti a videó hozzászólások jelentőségét, de éppen erre ugrottak rá a trollok/spammerek. A sok új funkcióval a trollokat a háttérbe szorították picit, de a lényeg inkább az, hogy a youtube csatorna tulajdonosokra bízták a trollok teljes kiutasítását. Vagyis, ha veszi a fáradtságot a youtuber, akkor szépen kiszedegetheti a troll bejegyzéseket, tilthatja a trollokat, beállíthatja rendesen a trágárszűrőt, stb. Viszont ez már külön pozíció egy nagyobb nézettségű csatornánál , ahogyan a Facebook esetében is ma már láthatunk olyan feladatkört, hogy oldal menedzser, itt is "igény az vóna rá". Ez alapján érthető, hogy PewDiePie egyszerűen lusta arra, hogy többszáz milliós nézettségű csatornáján moderálja a kommenteket, vagy esetleg felvegyen egy alkalmazottat.

Ha te is üzemeltetsz Youtube csatornát, akkor érdemes a közösségi beállításokat átgondolnod, és ezzel hosszútávon sok munkát megspórolhatsz magadnak. 

forrás: The Verge, Marketing Morzsák, Gamestar, CommentCom, Youtube súgó, Youtube blog

Még több hírt, érdekességet és videót találsz Facebook oldalunkon »