Facebook - Youtube háború, helyzetjelentés
A Facebook felvette a kesztyűt és lassan de biztosan lépéseket tesz azért, hogy kiszorítsa felségterületéről a Youtube-ot - ami azért nem lesz könnyű.
A hét híre Youtube szempontból - persze leszámítva azt, hogy pár túlbuzgó Microsoft-os alkalmazott letöröltetett olyan videókat a Youtube-ról, amit nem kellett volna - az, hogy a Socialbakers elemzésében kimutatta,
- Csökken azon céges Facebook bejegyzések száma, melyekben Youtube videók láthatók
- Illetve csökken a Youtube videókra adott interakciók száma a Facebookon
A fentieket a SocialDaily friss cikkében ezzel a címmel látta el: "egyre több cég választja a YouTube helyett a Facebookot videófeltöltésre". A bevezető pedig így hangzik: a legutóbbi felmérések szerint mind több cég tölti fel image videóit és reklámfilmjeit közvetlenül a Facebookra, kihagyva a YouTube-ot.
Még egy mondat a cikkből: ...könnyen lehet, hogy év végére mégiscsak átveszi a kék cégórás a vezető szerepet.
Nézzük először az elemzés során készített két statisztikát, aztán megmondjuk mi is magunkét!
2014 január - szeptember között vizsgált megosztott videós bejegyzések száma. Jól láthatóan, a 20 ezer cég 180 ezer Facebookra posztolt videójából egyre több Facebook videó, míg egyre kevesebb Youtube videó. Az utóbbival vitatkoznánk, de kicsit később.
Videós bejegyzésekre adott interakciók változása 2014 folyamán. A Facebook "felzabálja" a Youtube kenyerét? Bővebben érdemes elolvasni a SocialDaily cikkét (de nem sokkal többet mond annál, amit itt fent is lehet látni).
Béláim, gondolkodjunk!
1. Bocs, de már a cikk címével is baj van. Ugyanis ennyi adatból egyértelműen nem állapítható meg az, hogy a cégek/brandek kivonulnak a Youtube-ról! A grafikonon az látható, hogy egyre több videót töltenek fel cégek közvetlenül a Facebookra, míg a Youtube videós bejegyzések száma közel konstans marad, vagy legalábbis visszatért a 2014 februári "kezdeti" értékre a feltöltések száma. Ebből MAXIMUM arra lehet következtetni, hogy a céges Facebook oldalak adminisztrátorai több Facebook videós posztot készítenek, mint Youtube videósat.
Az nem lehet, hogy a Youtube egyre fejlettebb közösségi szolgáltatásait "többre tartják" a cégek és a Facebook elérés csökkenéséből pedig tele van a hócipőjük, ezért oda fel sem töltik a videókat? Vagy ha mégis akkor közvetlenül, hiszen sejtik azt, hogy a Facebook videós bejegyzéseinek elérése nagyobb? Béláim, gondolkodjunk!
2. A második statisztika szerint a Youtube videókra született interakciók száma erőteljesen romlott 2014 folyamán. Véleményem szerint ez nagyrészt a Facebook algoritmusra fogható (fokozatos elérés csökkentés), ezen nem érdemes vitatkozni tudva(sejtve) azt is, hogy a Facebook gőzerővel fejleszti saját videós közösségi funkcióit, és idővel szeretné kiszorítani a Youtube-ot saját pályájáról (Hmm, miért is vette meg az Instagramot anno? Akkor ne vitázz, fejleszti!).
Ez felfedezhető a legutóbbi nyilatkozataikban is, pl. szeptemberben jelentették be, hogy napi egymillió videó megjelenésből kétharmadnyi mobilról kerül feltöltésre. A Facebook mobilapp fejlődéséről nem sokat tudok, de bizonyára a könnyebb feltöltés is oka lehet ennek a számnak, meg amúgy is: ha a facebook a cél, akkor minek szenvedjek youtube-os feltöltéssel? Persze, hogy kényelmesebb a feltöltést követően azonnal publikálni is a videót!
Azt pedig valljuk be, hogy sokkal több céges facebook oldal létezik és menedzselik azokat napi/heti szinten, mint ahány céges Youtube csatorna létezik világszinten. Ezek a Facebook oldal adminisztrátorok pedig sokkal több segítséget kapnak oktató anyagok, funkciók, és millió apró dologgal, mint amennyi támogatást a youtube csatorna tulajdonosok kapnak...
3. A jelenlegi Facebook-Youtube (Google) kutya-macska barátságon érdemes kicsit ennek a hírnek kapcsán elgondolkodni:
- a Facebook a nagy forgalom és magas "oldalon töltött idő" miatt régóta kénytelen beengedni, sőt beágyazva megjeleníteni a youtube videókat, sőt pár hónapja a videók alatt további Youtube videókat ajánl be a hírfolyamba (csak nézz meg egy Vimeo-s Facebook bejegyzést, beajánl a lejátszása közben a Facebook több videót is az éppen lejátszott alá? Na ugye, hogy nem.).
- De közben a beágyazott Youtube videókat szándékosan rossz minőségben jeleníti meg. A HD minőséget felejtsd el, ha Facebookon belül akarsz Youtube-ozni.
- Közben a Youtube szeret "kérkedni" azzal, hogy nekik is növekszik a nézettségük és az oldalon eltöltött idő, miközben a forgalmuk forrása jelentős mértékben a Facebooknak köszönhető!
- Ha pedig a Youtube "apukája", a Google is képbe kerül, egészen bonyolulttá tud válni a kép: a világelső keresőmotor alapvető érdeke, hogy "belásson" a facebook oldalakba és bejegyzéseikbe. Ha kitiltásra kerülnének a motorjaik, nekik nagy presztizs-veszteség lenne, de az is igaz, hogy akkor sok forgalomtól elbúcsúzhatna a Facebook...
A mi tippünk az, hogy a "sok lúd disznót győz": a Facebooknál kb. 7000 alkalmazott küzd a dominancián, most már videós téren is, míg a Youtube 1200 fős fejlesztőihez vegyük hozzá a Google világszinten kialakított 52 ezres alkalmazotti hadseregét..
A sort folytathatnánk, de amíg az a tény, hogy a Facebook és a Youtube(Google) kölcsönösen függnek egymástól megmarad, nagy változás nem lesz. A Facebook is fejleszt, de ezt a hírt olvasva biztosan nagy a nyüzsgés a Youtube főhadiszálláson is.
Felhasznált források: SocialBakers, SocialDaily